1.1. MHRS muayene ve devam eden MHRS muayene sayıları branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
1.2. MHRS dışı hasta muayene sayıları branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
1.3. Mesai dışı ve mesai kaydırma hizmetlerindeki muayene sayısı branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
1.4. MHRS ’ye esas poliklinikler için aktif çalışan tüm hekimlere cetvel tanımlanmış olmalıdır.
1.5. MHRS ’de 15 günlük cetvelde %80 doluluğu olan branşlar analiz edilmeli, bekleyen randevu oluşmaması için gerekli önlemler alınmalıdır.
1.6. Aktif bekleyen talep sayıları günlük analiz edilmeli, gerekli çalışmalar günlük yapılmalıdır.
1.7. MHRS ye girilen aksiyonların ve istisnaların doğruluğu kontrol edilmelidir.
1.8. MHRS Kapalı cetvel tanımlanan hekim sayısı ve nedenleri analiz edilmelidir.
1.9. Muayene ve tedavi bekleme süreleri branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
1.10. Devam eden MHRS muayene sadakat oranları branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
1.11. Ek ödemeye esas puanların aksiyon kodlarına uygunluğu kontrol edilmelidir.
1.12. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile poliklinik hizmetleri randevu verme süreleri iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Poliklinik çalışma düzeni, MHRS, MHRS dışı muayeneler ve mesai dışı hizmetlerle ilgili olarak başhekim yardımcısı, günlük takipleri düzenli bir şekilde yürütmelidir. MHRS, çalışma cetveli prensibine dayalı olarak planlanmalı ve polikliniklerden sorumlu başhekim/başhekim yardımcısı, birim sorumlu hekimleri ve klinik sorumluları ile birlikte bu cetvelleri oluşturmalıdır. Cetveller, zamanında ve en yüksek kapasiteyle girilmeli, belirtilen aksiyonlara uyum düzenli olarak izlenmelidir. Örneğin, bir hekim MHRS üzerinden randevu açmadığı takdirde, aksiyon kodu olarak ameliyat açması durumunda, ameliyat vaka sayısı ve süresi kontrol edilmelidir. Ayrıca, MHRS iptal nedenleri sorgulanmalı ve analiz edilerek iyileştirme süreçleri başlatılmalıdır. Polikliniklerde yoğunluk yaşanan ve randevu alınamayan branşlar için günlük aksiyonlar alınmalı, özellikle uzmanlık gerektiren branşlardaki randevu ve bekleme süreleri özel olarak analiz edilmeli, sağlık personeli, poliklinik odası ve tıbbi cihaz verimliliği sürekli olarak izlenmelidir. Yoğun polikliniklerde yardımcı sağlık personeli desteği sağlanmalı, yeterli hekim mevcut olmasına rağmen poliklinik oda sayısı yetersizse, mesai kaydırma ile hizmet verilmelidir. Poliklinik odası mevcut fakat hekim sayısı eksikse, gönüllülük esasına dayalı olarak mesai dışı poliklinik hizmetleri sunulmalıdır. Geçici görevle görevlendirilen diş hekimlerinin, kadrosunun bulunduğu sağlık tesisi tarafından MHRS cetvelinde aksiyon kodu geçici görevli olarak işaretlenmelidir.
2.1. Diş hekimi başına düşen muayene sayısı branş ve hekim bazlı olarak analiz edilmelidir.
2.2. Hasta sayısının yapılan işlem sayısına oranı branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.3. Dolgu sonrası 6 ay içerisinde tekrar dolgu /kanal tedavisi /çekim yapılan diş sayısı branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.4. Kanal tedavisi sonrası 6 ay içerisinde tekrar kanal tedavisi /çekim yapılan diş sayısı branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.5.Sabit protez yapılan ayak dişlerine protez işleminden sonraki 6 ay içerisinde herhangi bir tedavi yapılan diş sayısı branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.6. Cerrahi ve periodontoloji polikliniklerinde görev alan her bir diş hekiminin yaptığı Cerrahi işlem sayıları branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.7. Muayene edilen ancak işlem yapılmayan hasta sayısı branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.8. Yeşil listeye kaydedilen hasta sayısı ve nedenleri branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
2.9. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile poliklinik hizmetleri branş ve hekim bazlı olarak iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Yeşil listeye hasta yönlendirildiğinde HBYS üzerinden yeşil liste kaydı yapılabiliyor olmalıdır. MHRS’ de yan dal poliklinikleri için hastalara doğrudan randevu verilememektedir. Ancak Yeşil Liste adı verilen takip gerektiren hasta listesine kaydedilen vatandaşlar yan dal polikliniklere randevu alabilmektedirler. Bu nedenle ilgili Yeşil listeye yönlendirdikleri hastalarının kayıtlarını yapabilmeli; gerek gördükleri hastaların yeşil listede kalma sürelerini uzatabilmelidir. Muayene edilip işlem yapılmayan hasta sayılarının analizi, tanı ve tedavi süreçlerindeki olası aksaklıkları veya hasta uyum sorunlarını belirlemeye yardımcı olması açısından takip ve analiz edilmelidir.
3.1. Görüntüleme tetkik sayıları (panoramik, periapikal, sefalometrik, BT vb.) branş ve hekim bazlı analiz edilmelidir.
3.2. Tekrar edilen çekim sayıları ve nedenleri teknisyen bazlı analiz edilmeli ve değerlendirme sonuçları teknisyenlerle paylaşılmalıdır.
3.3. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile görüntüleme hizmetleri iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesisinin insan gücü, cihaz vb. kendi dinamiklerine göre belirlenmeli ve bu süreler HBYS’de tanımlanmalıdır. Kanal tedavisi yapılan dişler için aynı gün içinde aynı dişe çekilen röntgenler tekrar edilen röntgen sayılarının dışında tutulmalıdır. Verilere nöbet verileri dahil edilmemelidir. Gereksiz görüntüleme tetkiklerinin önlenmesi için hekimlerin E-Nabız ve HBYS sistemlerini etkin bir şekilde kullanması sağlanmalıdır. Hizmet alımları, cihaz kullanımı ve cihaz arızaları dikkatle izlenmeli, arızaların ve eksikliklerin hızla giderilmesi için gerekli adımlar hızla atılmalıdır. Bu süreçlerin etkin takibi, görüntüleme hizmetlerinin kesintisiz ve verimli sunulmasını sağlamak için kritik önem taşır.
4.1. Sağlık tesisinde protez ölçü bekleme süresi ölçülmeli ve ölçü kabulü standartlara uygun olarak yapılmalıdır.
4.2. Protez laboratuvarına kabul edilmeyen ölçüler, sağlık tesisi tarafından hekim bazlı analiz edilmelidir.
4.3. Ölçü bekleme süreleri analiz edilmelidir.
4.4. Sağlık tesisi tarafından protez teslim süreleri yapılan protezin türüne göre hekim bazlı analiz edilmelidir.
4.5. Sağlık tesisinde yapılan protezler ve tekrar edilen protez sayıları (hizmet alımı dahil) klinik, hekim ve tekniker/ teknisyen bazlı analiz edilmelidir.
4.6. Sağlık tesisinde yapılan yer tutucu, çocuk protezleri ve sayıları hekim ve branş bazlı analiz edilmelidir.
4.7. Poliklinikte kaybolan protezler, alçı model ve ölçüler hekim bazlı analiz edilmelidir.
4.8. Hekim ve teknisyen bazlı değerlendirme sonuçları karşılaştırmalı ve ilgili personel ile paylaşılmalıdır.
4.9. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesislerinde tekrar edilen protezler için komisyon oluşturulmalı ve en az altı aylık dönemlerde analizler yapılmalıdır. Hekim bazlı yapılan analizlerde, protezlerin tekrar edilme nedenleri (kullanılan sarf malzeme, kullanılan cihazlar, labaratuvar, teknisyen, hekim ve hasta kaynaklı) araştırılmalı ve yönetim tarafından gerekli düzeltmelerin yapılması sağlanmalıdır. Sağlık tesisinde sabit protez yapılan hastalarda kesim sonrasında dişlerde görülebilecek problemlerin engellenmesi ve dişlerin korunması amacı ile geçici kron yapılmalıdır. Sabit protezlerde, kesilen ayak diş sayısı kadar geçici kron yapılmalıdır. Laboratuvar takip sisteminde işin gönderildiği tarih, beklenen teslim tarihi ve teslim alındığı tarih belirtilmelidir. Dış laboratuvar performansları da takip edilmelidir. E-Nabız ve HBYS gibi dijital sağlık sistemlerinin etkin kullanımı, aynı tetkikin tekrarlanmasını engelleyerek işlem verimliliğini artırır; bu sistemlerin kullanımıyla ilgili sağlık personeline eğitimler verilmelidir. Hizmet alımları, cihaz kullanımı ve cihaz arızaları dikkatle izlenmeli, arızaların ve eksikliklerin hızla giderilmesi için gerekli adımlar atılmalıdır. Bu analizler sayesinde gecikmeler, uyumsuzluklar ve tekrar işlemler erkenden tespit edilerek önleyici düzenlemeler yapılabilir. Laboratuvar süreçlerinin düzenli takibi; hasta memnuniyetini artırırken klinik ve laboratuvar arasındaki iş birliğini güçlendirir, hizmet kalitesini iyileştirmektir.
5.1. Nöbet hizmetleri, mesai dışı çalışmada bekleme süresi ve acil tedavi ihtiyacı olan hastalar analiz edilmelidir.
5.2. Nöbet hizmetleri ve mesai dışı çalışmada hasta sayısı/yapılan tedavi sayısı analiz edilmelidir.
5.3. Mesai kaydırma hizmeti verilmesi halinde etkinliği, randevu süreleri, hasta bekleme süreleri, hasta sayısı/yapılan tedavi sayısı analiz edilmelidir.
5.4. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Nöbet ve mesai dışı hizmetlerde başvuran hastalar için; başvuru zamanı (ilk kayıt), ilk müdahale zamanı, tedavi zamanı HBYS’de izlenebilmelidir. Başvuru yoğunluğunun detaylı takibi (nöbet, mesai kaydırma, mesai dışı çalışma ayrı ayrı), personel ve kaynak planlaması için kritik öneme sahiptir. MHRS randevu sürelerini azaltmak, hekim-ünit dengesini sağlamak için mesai kaydırma hizmeti verilebilir. Mesai kaydırma sisteminin uygulanması durumunda, bu sistemin randevu ve bekleme sürelerine etkisi düzenli olarak analiz edilmelidir.
6.1. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon süreçleri analiz edilmelidir.
6.2. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Vakum kaçak testleri düzenli bakılmalıdır.Kullanılan başlıkların (aeratör, mikromotor, anguldruva, vb) sterilizasyon ünitesine poliklinik bazlı teslimi standartlara uygun yapılmalı ve takibi sağlanmalıdır. Uygunsuzluk formu takip edilmelidir.
7.1. Çalışanlardan görüş, öneri, şikayet ve geri bildirimler alınmasına yönelik iletişim kanalları oluşturulmalıdır.
7.2. Çalışanların görüş, öneri, şikayet ve geri bildirimleri değerlendirilmelidir.
7.3. İlgili çalışanlara değerlendirme sonuçları ve alınan kararlara dair geri bildirim yapılmalıdır.
7.4. Çalışanların aidiyet duygularını ve motivasyonlarını artıracak faaliyetler planlanmalıdır.
7.5. Sağlık tesisi çalışanlarının sağlık tesisi yöneticileri ile görüşme taleplerine ilişkin bir sistematik geliştirilmeli ve duyurulmalıdır.
7.6. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilerek değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık çalışanlarının memnuniyetini artırmak ve yönetime kolayca ulaşabilecekleri iletişim kanalları oluşturulmalıdır. Çalışanların görüş ve önerileri düzenli olarak alınmalı, iyileştirme paydaşı olarak etkin katılımları sağlanmalıdır. Örneğin; hastanenin büyüklüğü ve personel sayısına göre her ayın 3. çarşambası çalışan ve üst yönetimin bir araya geldiği iç iletişim toplantıları düzenlenebilir. Bu sayede açık iletişim ortamı sağlanarak hem hizmet kalitesini hem de çalışan bağlılığını güçlendirilmelidir.
8.1. Bina turları; başhekimin ve ilgili kişilerin katılımı ile sağlık tesisinin fiziki alt yapısı ve işleyişi, hizmet işleyişi, malzeme ve cihazların kullanım durumu, temizlik ve hijyen başta olmak üzere sağlık tesisinin tüm alanlarını kapsayacak şekilde en az iki ayda bir ve gerektiğinde yapılmalıdır.
8.2. Bina turunda tespit edilen uygunsuzluk ve eksiklikler görsel ve yazılı olarak kayıt altına alınmalıdır.
8.3. Bina turunda tespit edilen uygunsuzluk ve eksikliklere yönelik düzeltici önleyici faaliyet başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Bina turları sağlık tesisinin fiziki alt yapısı ve işleyişi, hizmet işleyişi, personel ziyaretleri, malzeme ve cihazların kullanım durumu, temizlik ve hijyen başta olmak üzere sağlık tesisinin tüm alanlarını kapsayacak şekilde yapılmalıdır. Bina turlarını yöneticiler için sadece gözlem süreci değil, sağlık tesisinin genel durumu hakkında yerinde ve bütüncül bir değerlendirme aracı olarak görmeli; tespit edilen eksikliklerin hem yazılı hem görsel olarak kaydını titizlikle yapmalı ve bu bulgulara yönelik düzeltici ve önleyici faaliyetleri zamanında başlatarak kalite yönetim döngüsünü etkin biçimde işletmelidir.
9.1. Karşılama, danışma ve yönlendirme hizmeti verilmeli ve bu birimde görev alacak personel hasta memnuniyeti, hasta hak ve sorumlulukları ile iletişim becerileri konularında eğitim almalıdır.
9.2. Kişisel temizlik alanlarının düzenli temizliği sağlanmalı; bu alanlarda sıvı veya köpük sabun, kâğıt havlu, tuvalet kâğıdı ve poşetli çöp kutusu bulundurulmalıdır. (ADSH’ler için).
9.3. Sağlık tesisindeki tüm temizlik ve dezenfeksiyon işlemleri düzenli olarak kontrol edilmeli; sorumlular, sorumlulukları ile kontrol yöntem ve aralıkları net şekilde belirlenmelidir.
9.4. Sağlık tesisinde haşere, hırsızlık, yangın ve su baskınlarına karşı önlemler alınmalıdır.
9.5. Mutfak kokularının sağlık tesisi hizmet alanlarına karışmasını önleyecek şekilde düzenleme yapılmalıdır.
9.6. Sağlık tesisinde her alanda mahremiyet olanakları sağlanmalıdır.
9.7. Bekleme alanlarında hasta potansiyeline göre uygun nitelik ve sayıda oturma alanları bulunmalıdır.
9.8. Web sitesi güncel olmalıdır.
9.9. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesislerinde sunulan hizmetlerin hasta ve hasta yakınlarının memnuniyetini artıracak şekilde, insan onuruna yakışır, güvenli, hijyenik ve konforlu bir ortamda sunulması esastır. Bu doğrultuda; karşılama, danışma ve kayıt süreçlerinden başlayarak temizlik, hijyen, enfeksiyon kontrolü, beslenme hizmetleri, hasta mahremiyeti, fiziksel konfor, yönlendirme sistemleri ve refakatçi ihtiyaçlarına kadar uzanan tüm alanlarda belirlenen kriterler doğrultusunda düzenli değerlendirmeler yapılmalıdır. Söz konusu değerlendirmeler, başhekim başkanlığında ilgili yöneticiler ve sorumlu personelin katılımıyla gerçekleştirilmeli, elde edilen bulgular tüm çalışanlarla şeffaf bir şekilde paylaşılmalı ve gerekli görülen alanlarda sistematik iyileştirme çalışmaları başlatılmalıdır. Hasta sayısı ve sağlık tesisinin büyüklüğüne göre hasta ve hasta yakınlarının yaşanılan aksaklıkları iletebilecekleri iletişim kanalları yaygınlaştırılmalıdır. Örneğin; Bize Ulaşabilirsiniz Whatsapp hatları ve/veya size nasıl yardımcı olabiliriz masaları gibi… Bu yaklaşım, hizmet kalitesinin sürdürülebilir şekilde yükseltilmesi, hasta güvenliğinin sağlanması ve kurumsal memnuniyet düzeyinin artırılması açısından kritik öneme sahiptir.
10.1. Sağlık tesisi girişlerine yakın konumda yerleşim planı bulunmalı; bina ve kat girişlerinde ana birimleri, acil çıkışları ve güvenlik ekipmanlarını gösteren okunabilir kroki ve yönlendirme işaretleri yer almalıdır.
10.2. Acil çıkışlar etkin, ulaşılabilir ve işlevsel olmalıdır.
10.3. Yangın önlemleri düzenli (yangın algılama ve söndürme sistemleri, yangın dolapları ve tüpleri) aralıklarla gözden geçirilmelidir.
10.4. Jeneratör, havalandırma sistemleri, asansör ve kesintisiz güç kaynaklarının güvenli kullanımı sağlanmalıdır. Bu sistemler için kullanım kılavuzu bulundurulmalıdır.
10.5. Su, elektrik enerjisi, medikal gaz hizmetleri kesintisiz sağlanmalı; olası kesintilerde kullanılacak alternatif kaynaklar, kapasiteleri ve kullanım koşulları önceden belirlenmelidir.
10.6. Tesis kaynaklı düşme olaylarına yönelik gerekli önlemler alınmalıdır.
10.7. Vezneler dışında kayıt, halkla ilişkiler vb. hizmet noktalarında hasta ve çalışan arasında fiziksel bariyer (camekân, pencere, yükseklik gibi) bulunmamalıdır.
10.8. Sağlık tesisindeki tüm malzeme ve cihazların periyodik bakım ve kontrolleri düzenli ve planlı şekilde yürütülmelidir.
10.9. Sağlık tesisi geneli ve kritik birimlerin kamera sistemi ile takibi sağlanmalıdır.
10.10. Çatılar yangın ve acil durumlara karşı ve belirli periyotlarda kontrol edilmelidir.
10.11. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analizler yapılarak sonuçlar ilgili hastane çalışanları ile değerlendirilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesisi yöneticileri, başhekim koordinasyonunda ilgili sorumlu birimlerle birlikte düzenli aralıklarla yerinde kontroller gerçekleştirmelidir. Bu kontrollerde acil çıkışların erişilebilirliği, yangın önlemleri, jeneratör ve güç sistemlerinin güvenliği, medikal gaz ve enerji sürekliliği, düşme risklerinin azaltılması, iç trafik akışı, ekipman bakımları ve kamera izleme sistemleri gibi başlıklar bütüncül olarak değerlendirilmelidir. Ayrıca elde edilen bulgular analiz edilerek sonuçlar tüm ilgili personelle paylaşılmalı; gerekli durumlarda iyileştirme faaliyetleri gecikmeden başlatılmalıdır.
11.1. Biyomedikal dayanıklı taşınırların HBYS üzerinden izlenebilirliği sağlanmalıdır.
11.2. Biyomedikal dayanıklı taşınırların (hizmet alımı dahil) aktif, pasif ve arızada kalma sürelerinin takibi HBYS üzerinden yapılmalıdır.
11.3. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesisi yöneticileri, biyomedikal cihazların HBYS üzerindeki kayıt durumu ile fiili envanter durumunu düzenli aralıklarla karşılaştırmalı; cihazların konumu, kullanım durumu ve arıza kayıtlarını sürekli izleyerek sistem üzerinden tam izlenebilirlik sağlamalıdır. Cihazların etkin ve güvenli kullanımını temin etmek amacıyla sağlık çalışanlarına yönelik kullanım ve bakım prosedürlerine ilişkin eğitimler düzenlenmeli; başhekim başkanlığında cihaz yönetim sisteminin etkinliği periyodik olarak denetlenmeli, ilgili birimlerle iş birliği içinde analizler gerçekleştirilerek hasta güvenliğini ve hizmet sürekliliğini teminat altına alacak iyileştirme süreçleri zamanında başlatılmalıdır. Hizmet alımı ve demirbaş cihaz kullanımları sürekli izlenmeli, cihaz arızaları yakın takip edilerek onarım süreçleri ivedilikle tamamlanmalıdır. Cihaz eksikliği durumunda ise, temine yönelik gerekli prosedürler hızla başlatılmalıdır.
12.1. İhtiyaç tespit komisyonu kurulmalı (yılda bir) ve etkin çalışması sağlanmalıdır.
12.2. Kliniklerde miadı yaklaşan ilaç ve tıbbi sarf malzemenin HBYS ‘ de takibi yapılmalı, fiili stok ve HBYS miktar ve miad uyumu kontrolü yapılmalıdır.
12.3. Kliniklerde ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin minimum ve kritik stok seviyesine düştüğünde, HBYS’de uyarı vermelidir.
12.4. Kliniklerde ilaç ve tıbbi sarf malzeme stok miktarları 5 günlük tüketim miktarına uyumu kontrol edilmelidir.
12.5. Kliniklerde faturalandırılabilir ürünlerin uygun zamanda hasta üzerine düşümünün kontrolü yapılmalıdır. Kullanıma istinaden faturalandırma yapılması konusu kontrol edilmelidir.
12.6. Sağlık tesisinde belirlenen birim ve kliniklerde kısmi doz bildiriminin uygunluğu kontrol edilmelidir.
12.7. Tüm kliniklerde ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin iade oranları kontrol edilmelidir.
12.8. Sağlık tesisinde faturalandırılabilir ürünlerin uygun zamanda hasta üzerine düşümünün kontrolü yapılmalıdır. Kullanıma istinaden faturalandırma yapılması konusu kontrol edilmelidir.
12.9. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
İlgili birimler, ilaç ve tıbbi sarf malzemelerinin yönetimi hususunda belirlenen prosedürleri eksiksiz bir şekilde uygulamalı, stok ve faturalandırma süreçlerini düzenli olarak denetlemeli ve gerektiğinde iyileştirme çalışmalarına başlanmalıdır. Bu süreçlerin sürekli olarak izlenmesi ve optimize edilmesi, sağlık hizmetlerinin etkinliğini artıracak ve hizmet kalitesinin yükselmesini sağlayacaktır.
13.1. Medikal depolarda, ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin minimum ve kritik stok seviyesine düştüğünde, HBYS’de uyarı vermelidir.
13.2. Medikal sarf malzemeleri (dolgu materyalleri, anestezi solüsyonları, eldiven vb.), protez/ortodonti laboratuvar malzemeleri ve diğer ayniyat malzemelerinin stok takibi yapılmalıdır.
13.3. Medikal depoda bulunan ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin fiili stok miktarı ve miadı HBYS üzerinde görülen miat ve miktarla uyumlu olmalıdır.
13.4. Medikal depoda bulunan ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin MKYS tüketim bildirimlerinin uygunluğu kontrol edilmelidir.
13.5. Medikal depoda bulunan tekil takibi yapılan ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin İTS/ ÜTS verisi ile fiili miktar uyumu kontrol edilmelidir. İTS/MKYS alma/verme bildirimi kontrol edilmelidir.
13.6. Medikal depo kapsamında yer alan ilaç ve tıbbi sarf malzemelerin tüketim doğrultusunda faturalandırılma uygunluğu kontrol edilmelidir.
13.7. Medikal depoda bulunan ilaç ve tıbbi sarf malzemenin hareket görmeyen miktarları HBYS’de uyarı vermeli ve uyarı verilen ürünler için yapılan işlem kontrol edilmelidir.
13.8. İlaç ve tıbbi sarf malzemelerin stok gün süresi takip edilmelidir.
13.9. Medikal depoda bulunan ilaç ve tıbbi sarf malzemenin hareket görmeyen miktarları HBYS’de uyarı vermeli ve stok tutarı takip edilmelidir.
13.10. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Medikal depo yönetimi, stok seviyelerinin sürekli izlenmesi, fiili ve HBYS’deki verilerin uyumlu hale getirilmesi, hareketsiz stokların tespiti ve tüketim bildirimlerinin doğruluğu gibi kritik süreçlerde gerekli kontrol ve denetimlerin yapılmasını sağlayacaktır. Ayrıca, tüm bu süreçlerin başhekim başkanlığında düzenli olarak analiz edilmesi ve herhangi bir aksaklık tespit edilmesi durumunda iyileştirme çalışmalarına başlanması gerekmektedir.
14.1. Hasta başvurularında; Kayıt işlem hatalarının ve eksikliğinin tespiti, düzeltilmesi, yeni hataların engellenmesi sağlanmalı ve takipleri yapılmalıdır.
14.2. Hizmetlerin eksiksiz ve zamanında girilmesi sağlanmalı ve takipleri yapılmalıdır. Fatura kaçaklarının önlenmesine yönelik tedbirler alınmalıdır.
14.3. Poliklinik ve yatan hasta/günübirlik gelirleri analiz edilmelidir.
14.4. Hekim ve branş bazlı gelirler analiz edilmelidir.
14.5. Tahsil edilemeyen fatura tutarlarının takibi yapılmalıdır.
14.6. Alacak analizleri düzenli yapılmalıdır.
14.7. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesisi yöneticileri; kayıt doğruluğu, hizmet girişleri, faturalandırma, tahsilat ve gelir analizi gibi mali süreçlere ilişkin değerlendirme ölçütlerini düzenli olarak izlemeli, başhekim başkanlığında yapılan analiz sonuçlarını çalışanlarla paylaşmalı ve tespit edilen eksiklikler doğrultusunda gerekli iyileştirme çalışmalarını başlatarak sağlık tesisinin finansal yönetim kalitesini artırmalıdır. Hasta kayıt personeline, provizyon alınamayan hastalara yaklaşım ve faturalandırma süreçlerine ilişkin eğitimler düzenli aralıklarla verilmelidir.
15.1. Sağlık tesisinin medikal gaz, elektrik, su, yakıt, tıbbi atık, haberleşme, kira vb. giderlerinin analizi yapılmalıdır.
15.2. Hasta başına düşen ilaç ve tıbbi sarf malzeme maliyetleri branş ve işlem bazlı analiz edilmelidir.
15.3. Laboratuvar (protez, ortodonti vb.) maliyetleri analiz edilmelidir.
15.4. Mal ve Hizmet alım giderleri analiz edilmelidir.
15.5. Tıbbi atık miktarı ve gideri analiz edilmelidir.
15.6. Onarım giderleri analiz edilmelidir.
15.7. Borçlanma gün süresi analiz edilmelidir.
15.8. Personel nöbet ve fazla mesai ücretleri analiz edilmelidir.
15.9. Başhekim başkanlığında giderlerin iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analizi yapılarak tasarruf alanları belirlenerek gerekli çalışmalar yapılmalıdır. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Sağlık tesisi yöneticileri; medikal gaz, enerji, personel ödemeleri, tıbbi atık, mal ve hizmet alımları gibi tüm gider unsurlarını hasta, branş ve işlem bazında analiz etmeli, başhekim başkanlığında yapılan değerlendirme sonuçlarını ilgili birimlerle paylaşmalı ve gerekli görülen durumlarda maliyetleri azaltmaya yönelik iyileştirme çalışmalarını başlatarak kaynakların verimli kullanımını sağlamalıdır.
16.1. Hasta ve hasta yakınlarına bilgilendirme yapılmalı, hasta rızası alınmalıdır.
16.2. Sağlık tesisinde yapılan randevulu işlemler için hastalara varsa yapmaları gereken ön hazırlıklar ile ilgili ön bilgilendirme yapılmalıdır.
16.3. Kimlik doğrulama her aşamada yapılmalıdır.
16.4. El hijyeni sağlamaya yönelik tedbirler alınmalıdır.
16.5. CİMER’e yapılan başvuruların analizi yapılmalıdır.
16.6. Poliklinik hastalarının hastane süreci tamamlandıktan 48 saat sonra başhekimlikçe belirlenen sayıda hasta ve soru (rehberlikte belirtilen veya başkaca sorular) esas alınarak eğitimli personel tarafından telefonla aranarak görüşmeler yapılmalıdır.
16.7. Görüşmelerden elde edilen bilgiler doğrultusunda hasta ve hasta yakınlarının geri bildirimlerindeki uygulanabilir öneriler dikkate alınmalı ve buna dair kanıtlar bulunmalıdır. Kanıtlar geri bildirimlerin değerlendirildiğini ve buna dair standart/kalıp önermeler oluşturulduğunu göstermelidir.
16.8. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Görüşmeleri yapacak kişiler, iyi iletişim becerilerine sahip olan, tercihen halkla ilişkiler konusunda temel düzeyde hizmet içi veya örgün eğitim almış kişilerden seçilmelidir. Görüşmeler sonucunda elde edilen geri bildirimler dikkatle analiz edilmeli; uygulanabilir öneriler dikkate alınmalı ve bu önerilerin değerlendirildiğine dair kanıtlar oluşturulmalıdır. Bu kanıtlar, geri bildirimlerin yalnızca alındığını değil, aynı zamanda standartlara dönüştürülerek iyileştirme süreçlerine entegre edildiğini göstermelidir. Tüm bu süreçler, başhekim başkanlığında ilgili yöneticilerle birlikte değerlendirilmeli ve gerekli durumlarda iyileştirme çalışmaları başlatılmalıdır. Her alanda hasta güvenliğine yönelik (enfeksiyon, düşme, bilgi güvenliği vb.) düzenlemeler yapılmalıdır. Sağlık çalışanları için hasta güvenliği, iletişim becerileri, etik ve hasta memnuniyeti konularında düzenli eğitimler düzenlenmelidir. Görüşülen hasta veya yakınının yaşı, cinsiyeti ve eğitim durumu kayıt altına alınmalıdır.
Örnek sorular:
1. Hastanemizden hizmet alırken ne tür güçlükler yaşadınız?
1.1. En çok güçlüğü hangi bölüm veya aşamada yaşadınız?
1.2. Bu güçlükleri aşmak için önerileriniz nelerdir?
2. Hastanemizde iyileştirilmesini istediğiniz hizmet var mı ve önerilerinizi söyler misiniz?
3. Bize iletmek istediğiniz başkaca bir husus var mıdır?
17.1. Hasta taleplerinin hızlı ve doğru şekilde alınması için 7/24 hizmet veren çağrı merkezleri ve online başvuru sistemleri kurulmalıdır.
17.2. Aciliyet durumuna göre talepler sınıflandırılarak önceliklendirilmelidir.
17.3. Taleplerin karşılanma süreci izlenmeli, hastalardan alınan geri bildirimlerle süreçler geliştirilmelidir.
17.4. Hastaların tedavi planları takip edilmeli, düzenli kontrol ve değerlendirmeler yapılmalıdır.
17.5. Evde sağlık hizmetleri kapsamında yapılan hasta ziyaretleri ve bu ziyaretlerde yapılan girişimsel işlemler (muayene, protez uyum kontrolü, küçük cerrahi müdahaleler vb.) analiz edilmelidir.
17.6. Evde sağlık hizmeti verilen hasta sayısı analiz edilmelidir.
17.7. Evde sağlık ekibinin (hekim, yardımcı sağlık personeli) başvurudan sonra ziyarete kadar geçen sürenin takibi yapılmalıdır.
17.8. Kullanılan tıbbi ekipman ve malzemeler güncel, steril ve ihtiyaçlara uygun olmalıdır.
17.9. Evde sağlık hastasına uzaktan hasta değerlendirme sistemi vasıtasıyla görüntülü görüşme ile ihtiyaç halinde uzaktan hasta değerlendirmesi yapılmalıdır.
17.10. Hizmet süreci ve sonuçları HBYS üzerinden izlenebilmelidir.
17.11. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
İlgili ayda yapılan dolgu, kanal tedavisi, sabit protez vb. tüm girişimsel işlemler takip edilecektir Başvuru ile ilk ziyaret arasındaki süre ölçülmeli, gecikme yaşanan durumların nedenleri (personel eksikliği, ulaşım sorunları vb.) analiz edilmelidir. Mesai saatleri içerisinde randevu taleplerinin karşılanamaması durumunda mesai dışında ve hafta sonunda taleplerin karşılanmasına yönelik planlamalar yapılmalıdır.
18.1. Kurum hedef göstergeleri ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki aya ait veriler baz alınarak analiz edilmelidir.
18.2. Kurum hedef göstergelerinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanmasına yönelik düzenlemeler yapılmalıdır.
18.3. Kurum hedef göstergelerine ilişkin analizler sonucunda gerekli iyileştirme çalışmaları başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Kurum hedef göstergeleri aylık olarak izlenmeli, analiz edilmeli ve sonuçlara göre gerekli iyileştirme çalışmalarını yönlendirecek düzenlemeler titizlikle uygulanmalıdır.
19.1. Klinik rehber ve protokollere erişim (eğitim, materyal, dijital erişim vb.) sağlanabilmelidir.
19.2. Hekimlere/sağlık çalışanlarına klinik rehber ve protokollerin kullanım amacı ve içeriği hakkında eğitimler verilmelidir.
19.3. Bakanlıkça veya hastane/ilgili branş tarafından belirlenen branş/hastalık bazlı klinik rehber ve protokollere uyum iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler esas alınarak değerlendirilmelidir.
REHBERLİK
Klinik rehber ve protokollere uyumun artırılması amacıyla; sağlık çalışanlarının rehberlere erişimi ve eğitimi sağlanmalı, uyum düzeyi düzenli olarak analiz edilip izlenmeli, elde edilen veriler doğrultusunda gerekli iyileştirme çalışmaları başlatılmalıdır.
20.1. Uzaktan sağlık hizmetleri verilmesine yönelik çalışmalar başlatılmalıdır. Bu kapsamda il sağlık müdürlükleri/ başhekimlikler sağlık bilişim alt yapısını kurarak sağlık tesisi ve klinik bazlı tescillerini yaparak kliniklerde uzaktan hasta değerlendirme sistemi (UHDS) vasıtasıyla hizmet sunumuna başlamalıdır.
20.2. Tüm görüşmeler, öneriler, tanı ve tedavi süreçleri HBYS üzerinde kayıt altına alınmalı ve izlenebilir olmalıdır.
20.3. Başhekim başkanlığında ilgili yönetici ve sorumluların katılımı ile uzaktan sağlık hizmetlerinin etkin sunumu değerlendirilmeli, iki ayda bir, sonraki ayın ilk 7 günü içerisinde önceki iki aya ait veriler analiz edilmelidir. Gerekli hallerde iyileştirme çalışması başlatılmalıdır.
REHBERLİK
Bu hizmetler, Sağlık Bakanlığı mevzuatına uygun olarak yetkilendirilmiş sağlık personeli tarafından, hasta mahremiyetine ve veri güvenliğine dikkat edilerek, uygun teknolojik altyapı ile kesintisiz ve izlenebilir şekilde sunulmalıdır.
21.1.Bakanlık merkez ekibi tarafından sağlık tesisinin, poliklinik ve ortak alanlarında gözle m yapılır.
21.2. Belirlenen alanlarda temizlik, hijyen, havalandırma, fiziki mekanların düzeni ve yeterliliği, çalışanların hasta ve hasta yakınları ile iletişimi konularında gözlem yapılır.
21.3. Belirlenen alanlardaki gözlem raporu SDS üzerinden Başhekimliğe iletilir.
REHBERLİK
Bakanlık merkez ekibi, sağlık tesislerinin, poliklinik ve ortak alanlarında gözlem yaparak temizlik, hijyen, havalandırma, fiziki mekan düzeni ve yeterliliği ile çalışanların hasta ve hasta yakınlarıyla iletişimini değerlendirmelidir çünkü bu unsurlar, hasta güvenliği, hizmet kalitesi ve hasta memnuniyetini doğrudan etkileyen önemli faktörlerdir. Etkili bir gözlem, bu alanlardaki iyileştirmeleri belirleyerek sağlık hizmetlerinin standarda uygunluğunu sağlar ve potansiyel sorunları tespit eder. Ayrıca, bu değerlendirme süreci, sağlık tesislerinin sürekli iyileştirilmesine yönelik stratejiler geliştirilmesine olanak tanıyacak, sağlık sistemine dair şeffaflığı artırarak, kamuoyu güvenini pekiştirecektir.